Organisatieontwikkeling en organisatieverandering

Op deze pagina vindt u de beschrijving van een aantal publicaties van Vitrum over Organisatieontwikkeling en organisatieverandering. Sommige onderdelen kunt u downloaden, voor meer informatie over boeken en andere publicaties kunt u ook contact met ons opnemen.

Leren én veranderen: Een nieuwe kijk op organisatieverandering

Organisatieveranderingen zijn aan de orde van de dag, hetgeen nog niet wil zeggen dat deze allemaal gladjes verlopen en leiden tot de beoogde veranderdoelen. Managers die veranderingen initiëren en implementeren, beschouwen het managen van veranderingen vaak als “uitdaging” maar als “kwelling”. Ook medewerkers zijn steeds moeilijker te motiveren voor de zoveelste verandering of zijn niet meer in staat deze te absorberen. Er ontstaan echter nieuwe perspectieven door veranderingen te beschouwen als leerproces en tijdens het ontwerp en implementatie van veranderingen structureel aandacht te besteden aan competentieontwikkeling. (Door: E.A.M. Mooijman & R. Meijering. HRD Themanummer, Kluwer, Deventer, 2003)

Organisatieverandering als positieve leerervaring

Organisatieveranderingen zijn aan de orde van de dag, dat wil echter nog niet zeggen dat deze allemaal gladjes verlopen en leiden tot de beoogde veranderdoelen. Veel managers beschouwen het managen van veranderingen daarom niet als uitdaging maar als kwelling. Ook medewerkers zijn steeds moeilijker te motiveren voor de zoveelste verandering en zijn vaak niet meer in staat deze te absorberen. Door veranderingen te beschouwen als leerproces en tijdens het ontwerp en implementatie ervan structureel aandacht te besteden aan competentieontwikkeling, ontstaan er nieuwe perspectieven. Deze Lerend Veranderen aanpak leidt tot verrassende veranderresultaten en tot fundamentele verberingen van het leer- en verandervermogen. Veranderen wordt voor betrokkenen weer een kans! (Door E.A.M. Mooijman In: Tijdschrift voor Inkoop en Logistiek nr. 6, jrg. 18 Ten Hagen Stam Uitgevers, Deventer, 2002)

Herontwerp van de administratieve functie binnen Heineken Nederland

Binnen Heineken Nederland is gedurende twee jaar op een bijzondere en intensieve wijze de centrale financiële administratie herontworpen. Dit herontwerp had niet alleen AO-technische consequenties, maar stelde eveneens hoge eisen aan werkgedrag en veranderingsbereidheid van medewerkers. Een omslag van de organisatiecultuur bleek noodzakelijk. Heineken heeft voor de ontwikkeling én de implementatie van herontwerp gekozen voor een gedurfde aanpak, uitgaande van een grote mate van participatie van de medewerkers. Deze bijdrage beschrijft het herontwerpproces, de keuzes die men hierbij (noodgedwongen) maakte en de resultaten die men hiermee boekte. (Door: E.A.M. Mooijman, M. Nieboer, M.J.T. van der Torren. In: Praktijkgids De Controller & Informatiemanagement, 24, 1998)

Herontwerp IT-support-organisatie bij Heineken, leidt lerend veranderen tot betere resultaten?

Bij het ontwerp en de uitvoering van een veelomvattend veranderingsproces van de IT-support en beheerorganisatie van Heineken Nederland heeft men niet gekozen voor een top-down en expertmatige aanpak. Men wilde medewerkers zélf tijd en faciliteiten geven om hun nieuwe werksituatie te ontwerpen en daarbij zoveel mogelijk te leren. Dit artikel toont de gekozen veranderaanpak, de rol van leren daarbij en tot welke resultaten dat leidde. Het is een beschrijving van een praktijksituatie binnen een groot concern, waarbij duidelijk wordt dat de ontwikkeling van de betreffende afdeling niet eindigt bij de implementatie van een herontwerpvoorstel. (Door: E.A.M. Mooijman & W. van Tongeren In: IT Beheer Praktijkjournaal, 1, 2000.)

Onze slogan is “Go out and implement”. Veranderen en Leren binnen Cisco Systems

Het internetbedrijf Cisco Systems heeft als missie het creëren van een andere toekomst door internettechniek te ontwikkelen die ingrijpt op de wijze waarop mensen werken, leven, spelen en leren. Aansluitend op deze visie wil Cisco binnen drie tot vijf jaar nummer één zijn op de gebieden: omzet, winstgevendheid, kostenniveau, marktaandeel en innovatie. Dit realiseert Cisco onder meer met een internet-powered workforce, die aanmerkelijk productiever, winstgevender en loyaler is dan die van de concurrent. Hoe krijgt Cisco dat voor elkaar en welke rol speelt competentieontwikkeling daarbij? Een interview met Haico Meijerink, managing director van Cisco Systems International BV. (Door: E.A.Mooijman In: Tijdschrift voor Inkoop en Logistiek nr. 6, jrg. 18 Ten Hagen Stam Uitgevers, Deventer, 2002)

HRM Advies

De diensten van Vitrum zijn gericht op alle aspecten van het P&O werkveld. De doelstelling is om P&O een belangrijke bijdrage te laten leveren aan het succes van de organisatie. Verder...